افسانه لطفی عظیمی؛ صغرا ابراهیمی قوام؛ نعمت اله جعفری
چکیده
هدف: مدارس ایمن میتوانند با ایجاد فضای امن و شناخت مناسب دانشآموزان و نیازهای روانشناختی آنها، فرآیند اجتماعی شدن و جامعهپذیری آنها را تسهیل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن انجام شد.
روششناسی: مطالعة حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، کیفی بود. جامعة پژوهش اسناد و متون چاپی ...
بیشتر
هدف: مدارس ایمن میتوانند با ایجاد فضای امن و شناخت مناسب دانشآموزان و نیازهای روانشناختی آنها، فرآیند اجتماعی شدن و جامعهپذیری آنها را تسهیل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن انجام شد.
روششناسی: مطالعة حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، کیفی بود. جامعة پژوهش اسناد و متون چاپی موجود در پایگاههای اطلاعات علمی مرتبط با موضوع شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن بین سالهای 2020-2000 میلادی بودند، که 18 مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها، به روش فیشبرداری گردآوری شدند و با استفاده از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخة 12 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که برای مدارس ایمن، 298 کد باز و 36 کد محوری در قالب 7 کد انتخابی شناسایی شد. که شاملِ برنامهریزی و آموزش برای مواجهه در موقعیت بحرانی و اضطراری (4 کد محوری)، ایجاد تعادل بین امنیت فیزیکی و روانشناختی (6 کد محوری)، ایجاد همکاری درونسازمانی و برونسازمانی (3 کد محوری)، ارائة خدمات روانشناختی کافی و مناسب (8 کد محوری)، بهبود دسترسی به حمایتهای بهداشت روانی مبتنی بر مدرسه (5 کد محوری)، خدمات پیشگیری و مداخلات زودهنگام (4 کد محوری) و توانمندسازی معلمان و کادر مدرسه (6 کد محوری) بودند و در نهایت الگوی شاخصهای روانشناختی مدارس ایمن طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: براساس کدهای شناسایی شده، میتوان ایمنی روانشناختی مدارس را مورد ارزیابی قرار داد و بعد از برگزاری نشستها و هماندیشیهای کارشناسانه میزان تحقق این شاخصها را در مدارس بررسی و مدنظر قرار داد